1/7/09

Δυστυχώς τα χειρότερα για τα ΜΜΕ, δεν ήλθαν ακόμη!


19 Ιουνίου 09

Το ότι τα πράγματα έχουν πάρει άσχημη τροπή στον τύπο, είναι γνωστό από καιρό. Δεν είναι καινούργιο φαινόμενο και δεν έχει μεγάλη σχέση με την οικονομική κρίση.

Κατ’ αρχήν το μαρτυρούν οι κυκλοφορίες των εφημερίδων, που συνεχώς πέφτουν. Φτάσαμε στο σημείο, σε ολόκληρη τη χώρα να πουλιώνται καθημερινά μόλις 200.000 φύλλα πολιτικών εφημερίδων, όσα πουλούσε μόνη της μια καλή εφημερίδα πριν μια 20ετία!

Αριθμός απογοητευτικός, (και συνεχώς μειούμενος) αν αναλογιστεί κανείς πως αντιστοιχεί μόλις στο 2% όσων έχουν δικαίωμα ψήφου σήμερα στη χώρα μας. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, το αντίστοιχο ποσοστό σε άλλες Ευρωπαικές χώρες κυμαίνεται από 30% έως 75%! Άραγε γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί κάθε χρόνο οι εφημερίδες χάνουν ολοένα και περισσότερους αναγνώστες; Ο κόσμος έπαψε να ενδιαφέρεται για το συμβαίνει γύρω του; Προφανώς όχι! Κάτι άλλο συμβαίνει.

Αντίστοιχα απογοητευτική εικόνα, παρουσιάζει η ενημέρωση και στην τηλεόραση. Είναι κατά πολύ λιγότεροι οι τηλεθεατές στη ζώνη των κεντρικών δελτίων ειδήσεων, από τα προγράμματα που προηγούνται και από αυτά που ακολουθούν τις ειδήσεις! Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του πρώτου (με διαφορά) δελτίου ειδήσεων της τηλεόρασης, που δεν καταφέρνει να κρατήσει στην τηλεόραση, ούτε έναν στους δύο από τους τηλεθεατές του καναλιού. Ακριβώς την ώρα που ξεκινούν οι ειδήσεις, οι μισοί και πλέον που μέχρι εκείνη την ώρα παρακολουθούσαν το συγκεκριμένο κανάλι, είτε επιλέγουν άλλου είδους πρόγραμμα, είτε κλείνουν την τηλεόραση! Οπότε τι φταίει;

Γιατί ολοένα και περισσότεροι γυρίζουν την πλάτη στην ενημέρωση; Γιατί σήμερα υπάρχουν εφημερίδες, με ιστορία πολλών δεκαετιών και ηχηρές υπογραφές δημοσιογράφων, που δεν ξεπερνούν τις 7-9 χιλιάδες φύλλα ημερησίως; Γιατί τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων μεγάλων καναλιών, με παράδοση και ιστορία έχουν βυθιστεί σε ποσοστά αδιανόητα χαμηλά;

Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί στην ποιότητα και μόνον, της ενημέρωσης που προσφέρεται σήμερα από τα ΜΜΕ. Είναι άραγε τυχαίο, που σε όλες τις μετρήσεις τις κοινής γνώμης τα ΜΜΕ καταλαμβάνουν (μαζί με τα πολιτικά κόμματα) την τελευταία θέση στην υπόληψη των πολιτών; Είναι προφανές πως η εικόνα των ΜΜΕ, έχει ξεθωριάσει. Οι πολίτες έχουν αποσύρει προ πολλού της εμπιστοσύνη τους.

Τρανή απόδειξη η (δυσανάλογη με τις καθημερινές) κυκλοφορία των Κυριακάτικων εφημερίδων, που είναι ευθέως ανάλογη των προσφορών που συνοδεύουν το έντυπο! Οι αναγνώστες έχουν πάψει προ πολλού να αγοράζουν δημοσιογραφική ύλη.

Επιλέγουν ψυχαγωγία, εσχάτως δε και ακριβά δώρα. Ταινίες, μουσική, αυτοκίνητα, μετρητά... Δυστυχώς προσεχώς θα δούμε να συμβαίνουν πολύ χειρότερα, καθώς στην νοσηρή ούτως ή άλλως εικόνα των ΜΜΕ, θα προστεθούν και οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης, που τώρα αρχίζουν να γίνονται αισθητές!

1 σχόλιο:

  1. Προσωπικά πιστεύω ότι η ύφεση στα ΜΜΕ οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό σε 3 παράγοντες:

    Πρώτον, στο INTERNET, όπου παρέχεται δωρεάν ενημέρωση. Σίγουρα η ενημέρωση στο διαδίκτυο ενέχει κινδύνους, αλλά δεν είναι της παρούσης για να το αναλύσουμε.

    Δεύτερον, στην ποιότητα των ελληνικών ΜΜΕ, τα οποία καταναλώνουν εκατομμύρια τόνους χαρτιού και μελάνης, προκειμένου να μας ενημερώσουν για την ανούσια εγχώρια πολιτικολογία, ενώ τα σημαντικά γεγονότα, που κατά κύριο λόγο επηρεάζουν τις τύχες μας, διαδραματίζονται εκτός Ελλάδος.

    Τέλος, στην οικονομική κρίση, η οποία επηρεάζει κάθε μορφής επιχειρηματικότητα.

    Δεν άκουσα σε κανένα δελτίο ειδήσεων να αναφέρεται η απόσυρση των αμερικανικών στρατευμάτων απ το Ιράκ, γεγονός που θα προκαλέσει την επανέναρξη της εθνο-θρησκευτικής βίας και πιθανόν μεσοπρόθεσμα την τριχοτόμηση της χώρας, με συνέπεια να αυξηθούν περαιτέρω τα ρεύματα προσφύγων προς την Τουρκία, την Ελλάδα και την Ευρώπη. Ούτε άκουσα κάποια ανάλυση για την πρόσφατη αμερικανο-τουρκική στρατηγική σχέση, η οποία δημιουργεί ένα νέο status quo στην περιοχή μας. Αντίθετα, καθημερινά έχω χορτάσει από ρεπορτάζ που αναφέρονται σε δηλώσεις Ελλήνων πολιτικών, οι οποίες έχουν ως κύριο στόχο τη δημιουργία πελατειακής σχέσης με τους Έλληνες ψηφοφόρους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή